Allmänbildning, en självklarhet?

En tanke som slog mig idag var angående allmänbildning. Tanken kanske kom på tanke i mitt huvud på grund av alla YouTube filmer om dumma amerikaner jag sett nyligen. Det hör också ihop med nyheter.

Det var så jag kom in på ämnet från början. Imorse hörde jag om det Japanska riksdagsvalet
. Vi i Sverige har börjat höra allt mer från andra länder och vad som händer där. Så var det säkert inte 1970. I alla fall, jag funderade på ifall Japan, eller andra länder, hörde om det Svenska Riksdagsvalet när det ägde rum? Antagligen inte. Sverige är ju ett sånt litet land. Men vi får ändå höra om alla större länder.

Det är nu slutsatsen kommer (och ursäkten för alla Amerikaner). Tänk er att ni är i USA. På Amerikansk TV sänds det bara från de stora länderna. Inte många länder är större än USA. Då får de väldigt lite allmänbildning. Speciellt om länder som Sverige. Däremot sitter vi Svenskar och bara matas med information och nyheter från alla länder som är större än Sverige. Det är betydligt fler länder och därför får vi en bredare kunskap om omvärlden.

Stort land = Lite allmänbildning
Litet land = Mycket allmänbildning

Vilket land är det då bäst att bo i? Vatikanstaten?


Kommentarer
Postat av: Klariseen :)

Hehe, det har jag aldrig tänkt på.. På så vis har vi det ju jättebra i sverige :P smart!

2009-09-03 @ 22:22:37
URL: http://ponderingprincess.blogg.se/
Postat av: Frida

dina filosofier alltså.. sötnos <3

Visst kan din teori hålla ett tag, men det är inte hela sanningen. Jag tror att mkt också handlar om inställning och traditioner.. men men, det tar vi en annan dag.

puss puss

2009-09-03 @ 22:46:44
Postat av: PetterH

För att tillägga så har traditioner och framför allt inställningen med storleken på landet att göra. så det var ingenting som sa emot. Vilken Tradition har vi om att lära oss om omvärlden? (1970)

2009-09-04 @ 07:03:53
URL: http://petterh.blogg.se/
Postat av: Klaraa

sv: Mer typ, låtsas skriva i anteckningsblocket när läraren är inne, och när han går ut äter man godis, snackar, sjunger, hänger ut genom fönstret och skrattar. Det blev inte många ord skrivna den lektionen...

2009-09-05 @ 19:52:19
URL: http://ponderingprincess.blogg.se/
Postat av: Frida

möjligt möjligt... är inte sugen på ngn diskussion om det där. Vi kan säga att du vinner och har rätt.

Men jag måste bara säga att visst är vi svenskar bra konstiga!? Vi ska vara så präktiga och kloka, men är oftast bara fega och lömska.. Bara en liten åsikt sådär.. :)

Älskar dig!!!

Kyssar

2009-09-06 @ 12:38:11
Postat av: Anton

Jag är böjd att hålla med Frida. Patrioten inom mig säger att svenskar allt mer är mesar. Vi måste få oss lite ryggrad!

2009-09-06 @ 16:10:02
Postat av: PetterH

Öhm.. Jag totalt tappat er båda. Dels, var det inte Frida som tyckte svensken va mesig? Då borde väl jag tyckt tvärtom om hon inte höll med mig. Och dels, Vem har sagt ett ord om något annat än allmänbildning?

2009-09-06 @ 23:12:29
URL: http://petterh.blogg.se/
Postat av: Fr

2009-09-07 @ 19:52:18
Postat av: Frida

det va Jag som gjorde det... Hade bara lust att kommentera svenskar.. hihi. Sen höll Anton med mig. Det va kul. :) Hej hej Anton! ;)

Du behöver inte vara förvirrad Petter. Det är inte du som är knasig. Det är din flickvän och din bästa vän som är det.. (förlåt Anton).

Puss och ha det bra <3

2009-09-07 @ 19:55:36

Kommentera här!:

Namn:
<-- Skriv nåt snällt!

Din Mail: (Till Petter)

Din Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0