Vilken värld lever vi i?

Jag funderade häromsistens (Underbart ord) under vår Samhällskunskaps lektion om ett uttryck min lärare sa. Han sa inget mindre än:
"..men vi lever inte i den bästa av världar."*

Då slog det mig. Vilken värld menar han då? Det finns inte direkt så många olika att välja på. Vet han om andra världar i ett annat universum eller pratar han om drömvärldar? Jag tror att det där uttrycket används ganska ofta i dagligt tal och man kan fundera på vilken värld man menar är bättre. Om man bara har hittat på den världen är det inte särskilt realistiskt att önska att man levde där.

Eller så är det jag som bara ser en värld...

Kommentarer
Postat av: Anton

Ibland vore det allt bra skönt att få luta sig tillbaka i en drömvärld.. Tyvärr så har vi nog bara den här att spela med.

2009-01-14 @ 17:44:48
Postat av: Frida

Det Alf menar är att den värld vi lever i skulle kunna vara mycket bättre. Uttrycket är dock väldigt konstigt även om jag själv faktiskt skulle kunna använda det...

puss

2009-01-14 @ 22:13:14
Postat av: kakan

Ja det är ju det att hittepåvärlden kan vara hur som helst, typ att det regnar glassar och så.... men det finns ju också en mindre orealistisk drömvärld, där man helt enkelt önskar att alla andra i världen var lika bra, söta , snälla, goda , smarta som en själv...och det är väl den han menar tror jag! JAG önskar i alla fall att jag var i den världen jag diktat upp! :)

2009-01-28 @ 15:07:15
Postat av: Hulda

Petter! Forra helgen hande nanting valdigt ovantande... Jag akte pa en skid/snowboard resa med min utbytesstudent organisation, och en svensk fran en annan organisation va dar fran Linkoping! Hon gick pa din skola, heter Elinor Gros och gick i 9A forra aret. Hon visste inte vem du var, vet du vem hon ar?

Varlden ar liten :)

2009-01-31 @ 00:19:47
URL: http://thepinkbird.blogg.se/

Kommentera här!:

Namn:
<-- Skriv nåt snällt!

Din Mail: (Till Petter)

Din Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0